Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Vaasa 2013 -Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Kuntsin modernin taiteen museo / Kuntsi Museum of Modern Art, Vaasa 16.2.– 2.6.2013
http://kuntsi.vaasa.fi/nayttelyt_esilla.html
Näyttelyn johdantovideon osat 1 ja 2 Vimeossa / The intro videos 1 and 2 on Vimeo: https://vimeo.com/50964540
Näytelyn johdantovideon osat 3 ja 4 Vimeossa / The intro videos 3 and 4 on Vimeo: https://vimeo.com/51238592
Perfect Circle (2-channel video installation, 2011) https://vimeo.com/52605559
Sarjasta Ohjushangaareja / From the series Missile Hangars. 2010-2012.
Nuke'em
Pigmenttimustevedos / Pigment print; 2010-2012
Laukaisualusta / Launch Pad
Frottaasi / Frottage; 2011 298 x 328 cm
Unohdus / Oblivion. 00:03:49:19; 2012 https://vimeo.com/57288659
Haluan unohtaa, haluan muistaa. Poliittiset, historialliset ja taloudelliset näkökulmat kohtaavat syrjäisellä metsäaukiolla Latviassa. Kuvaamassani aineistossa näkyy fragmentteja kylmän sodan ajalta peräisin olevasta neuvostoarmeijan kuvakielestä.
Poistan kaatuneen propagandataidereliefin päältä siihen kertyneen mullan, sammalen ja kasvit. Niiden alta kuoriutuu punaisella maalilla reunoistaan maalattu betonilaatta, joka kuvaa neuvostoarmeijan historiaa: piippalakkiset soturit ja ratsuväki muuttuvat lentokoneiden, ohjusten ja avaruusteknologian avulla operoivaksi koppalakkiyksiköksi.
Unohdus vertautuu arkiseen huolenpitoon kuten siivoamiseen ja järjestämiseen: harjaan, lakaisen ja pyyhin. Kyseessä ei ole juhlallinen rituaali, patsaan paljastaminen. Reliefi ei ole juhlittu taideteos, vaan tarpeettomaksi jäänyt ja unohdettu entisen suurvallan kuvakooste. Pusikoitunut aukio on aikanaan ollut täynnä toimintaa, joka oli osa suurvaltojen välistä valtataistelua. Haluan tuoda toisesta reunastaan jo hajonneen propagandataidereliefin esille kaikessa karuudessaan. Mitä se kertoo meille? Miten katsomme menneisyyden ideologista kuvastoa ja miten se suhteutuu oman aikamme ideologiseen kuvastoon?
-------
I would like to forget, I would like to remember. Political, historical and economical aspects meet in a remote forest clearing in Latvia. The film shows fragments of images from the Cold War time.
I clean a Soviet army propaganda art relief of debris, moss and weeds. The exposed concrete work depicts the history of the Soviet army from felt-capped warriors and cavalry to troops which operate space-age airplanes and missiles.
Oblivion refers to quotidian chores such as cleaning and organizing: I sweep, brush and wipe. It is not a solemn ritual such as an unveiling of a sculpture. The concrete relief is not a celebrated art work; it is a redundant and forgotten piece of imagery of a former superpower. The overgrown site where the relief is situated used to be full of activity, part of the arms race of the super powers. I want to bring forth the propagandist plaque in its cracked condition. What does it tell us? How do we look at ideological imagery of the past and how does it relate to the ideological imagery of today?
Unohdus / Oblivion
Still-kuva / Still image
Näkymä Kuntsin toisesta kerroksesta / View of the second floor of the Kuntsi Museum
Näkymä Kuntsin toisesta kerroksesta / View of the second floor of the Kuntsi Museum
Kaiku / Echo
sähkösinkitty teräs, peili / Zinc plated steel, mirror; 2011
Iso paha / Big Bad.
Courtesy of Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki
Pienoismallien rakennussarjoja Yhdysvallloista, 1980-luku / Model kits from the US, 1980's
Saasteenkerääjä / The Absorption of Pollution
Lehmän sarvet / Cow horns
Work in process, 1998 -
New Yorkin lehmät: Lajin palauttaminen /
Cows in New York City: Reintroducing the Species
Valokuvasarja, karttoja / Photographs,maps 2000 Pentu 106 / Puppy 106 Teräs, kaniturkis, lasi / Steel, rabbit skin, glass; 2012 Photo Esko Koivisto
|