Kaisu Koivisto
weblog

 
 
to mainpage

Uutta / News 2019-2020
Afrikanda - havaintoja koneista ja laiteista / - On Machines and Devices. Turun taidehalli, Turku, Finland 2019
Location/Dislocation. Between remembering and forgetting. Art Station Dubulti, Jūrmala, Latvia 2019
Topophilia. Yukon Arts Centre Art Gallery, Whitehorse, Canada 2019
Capriccio. Gallen-Kallela Museo, Espoo, Finland 2018
Nuuk, Greenland, 2018
Maisema riisinjyvässä / Landscape on a Rice Grain 2018
Der lieben Mutter [volkskunst] Axel Obiger, Berlin
Viterbo - Miltä keskiaika näyttää nyt?
Porvoo Triennial, Porvoo
A Clear Day. Nääs slott, Lerum, Sweden
Hiilisatu / Coal Fairy Tale. Galleria Orton, Helsinki 2017
Teoksia myytävänä / Works available
Ultramarin. Bortom Havet / Beyond the Sea. Gocart Gallery, Visby, Sweden.
Jossain muualla / Elsewhere. Kirja / book
Jossain muualla / Elsewhere. Galleria AMA, Helsinki 2015
Piirrän kartat uudelleen / Drawing Maps Anew. 2015
Think : North
The End of The End
Northern Soul: Landscapes of Longing
Liquid Spaces. Linnagalerii, Pärnu, Estonia 2015
Environmental Art in Fall, Söndre land, Norway, 2014
Kesä / Summer 2014
Maiseman kaipuu / Longing for a Landscape. Galleria Harmaja, Oulu; P-galleria, Pori
Techno Nature. Schuebbe Projects, Düsseldorf 2013
The Arctic Circle 2013
Intersezioni / Intersections. Claudia Peill and Kaisu Koivisto. Rome, 2013
Kesä / Summer 2013
Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Vaasa 2013
Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Turku, 2012
Perfect Circle. 2-channel video installation, 2011
Rakennettu, unohdettu / Built, abandoned
Urban and Forest 2011-12
Kesä / Summer 2011
Tasavallan presidentin kutsunäyttely Kultarannassa 14.6.–28.8.2011 / The President of Finland’s Invitational Exhibition at Kultaranta
Toisessa valossa / In a Different Light. Forum Box, Helsinki 2011
Hurmiollisessa tilassa, tanssiteos / In an Enchanted State
Bambiesque - Monsters and Cuties
Jalostettu laji / Cultivated Species. Tampere 2010
Index 2010
Mansikkapaikka / Strawberry Patch, Turku 2010
Richtung Norden. MAERZ, Linz
Changelings, 2009-2012
mURBAN. Artborg, Sipoo 2009
Turku Biennial 2009
Vaihdokkaita. Galleria Harmaja, Oulu 2009
Galleria Sculptor, Helsinki 2009
Työhuoneella / At the studio 2009
Observatorio / Observatory
Vaihdokkaat 2007 - 2009
Sisäkuvia / Interiors, 2007
Pintapyydyksiä / Surface Traps. Galleria Heino, Helsinki 2006
Mid-Career Retrospective, New York City, 2004
New Yorkin lehmät: lajin palauttaminen / Cows in NYC: Reintroducing the Species, 2000
Rakenteita / Structures
Tilateoksia / Installations
Piirtämisestä / On Drawings
Links
Arkisto 1 / Archive 1 2006 - 2009
Arkisto 2 / Archive 2, 1993-99
Arkisto 3 / Archive 3, 2000-05
kk-market

 
Afrikanda - havaintoja koneista ja laiteista / - On Machines and Devices. Turun taidehalli, Turku, Finland 2019

Afrikanda - havaintoja koneista ja laiteista / On Machines and Devices. Turun taidehalli / Kunsthalle Turku, Turku, Finland 4.–27.10.2019 http://www.turuntaidehalli.fi/index.html


Valokuvaan historiallis-maisemallisista lähtökohdista paikkoja, joiden kohtalona on vaipua unholaan maailmanpolitiikan ja -talouden polttopisteiden siirryttyä toisaalle. Näissä jälkiteollisissa maisemissa tarpeettomaksi jääneet rakennukset ja esineet murenevat ja katoavat hiljalleen. Teosteni keskeisiä teemoja ovat ihmisen toiminnan jättämät jäljet maisemaan, luonnonvarojen hyödyntäminen ja teknologia.

Näyttelyni teoskokonaisuus koostuu valokuvista, veistoksista ja videoteoksista. Niiden kimmokkeena ovat olleet vierailut Afrikandan hylätyssä lentotukikohdassa.

Afrikanda sijaitsee Venäjällä, Kuolan niemimaalla. Nimihybridin alkuperästä on monta versiota. Yhden mukaan se tulee siitä, että Afrikandan rautatietä rakennettaessa pohjoisessa oli kuumaa kuin Afrikassa.

Afrikandan lentotukikohdassa aatteelliset utopiat ja pyrkimys tekniseen ylivertaisuuteen kohtasivat karuissa pohjoisissa maisemissa. Hävittäjälentokoneet on viety muualle, mutta jylhät hangaarirakennukset ja sattumanvarainen valikoima tarpeettomia esineitä on vielä paikoillaan todisteena menneisyydestä ja historiankulun mutkittelevista poluista, rapautuvana monumenttina kylmän sodan ajasta. Näkymät tuovat mieleen kysymyksiä maaperässä olevista kemikaaleista ja myrkyistä - ja Jäämeren alueen tulevaisuudesta. Hangaarit ja betonilaatoista tehdyt kiitoradat ovat surrealistinen näky subarktisessa luonnossa, jolle leimaa-antavia piirteitä ovat matalat puut ja suot. Ihmisen suhde luontoon on vahvasti läsnä tässäkin näyttelyssäni.

Lentokone, auto ja avaruusteknologia ovat aikamme symboleja. Tarkastelemme ja koemme maailmaa teknologioiden avulla ja läpi: huipputeknologian välityksellä tai yksinkertaisten välineiden avulla. Pohdin koneita ja laitteita, joita ihminen rakentaa elämän ylläpitämiseen ja suojaamiseen ja toisaalta tuhoamiseen, kuten hävittäjälentokoneita. Paljon voimavaroja panostetaan asioihin, jotka ovat suhteellisen lyhyen ajan kuluttua tarpeettomia tai ei-toivottuja.

-----

I photograph in places which have fallen into oblivion as the targets of world politics and economics shift elsewhere. My point of view is informed by history and the varied landscape in each place. In these post-industrial vistas the redundant buildings, structures and objects disintegrate gradually. The focus of my artistic practice is on the material remains and other traces from human interventions such technology and exctracting natural resources, visible in the environment.

The body of new works in this exhibition forms an installation of photographs, sculptures and a video. The starting points are rooted in my visits to the abandoned Afrikanda air force base. It is situated on the Kola Peninsula, in North-Western Russia. According to a legend, the origin of the hybrid name is based on the unusually hot weather in the area during the construction of the railroad.

Airplanes, cars and space technology are contested symbols of the current era. We observe and experience the world by the means and with technology, involving both high-tech instruments and simple utensils. I reflect the different kinds of machines and devices which are used to maintain life as well as destroy it, such as fighter aircraft. Much resources are invested in things which become useless in a relatively short period.

Kaisu Koivisto


Näyttelyä ovat tukeneet: Kordelinin säätiö ja Taiteen edistämiskeskus

Generously supported by: Kordelin Foundation, Arts Promotion Centre Finland

Hangar I. Pigment print 2019


Hangar I. Pigment print 2019




View of exhibition

Runway

Pigment print

60 x 95 cm; 2019

Hangar I

Print on fabric; 2019

installed, 300 x 450 cm

Camouflage

Textile, steel frame

195 x 455 x 195 cm

 
  YLLÄPITO © Karotti Oy .:. 2006