Kaisu Koivisto
weblog

 
 
to mainpage

Uutta / News 2017-2018
Der lieben Mutter [volkskunst] Axel Obiger, Berlin
Viterbo - Miltä keskiaika näyttää nyt?
Porvoo Triennial, Porvoo
A Clear Day. Nääs slott, Lerum, Sweden
Hiilisatu / Coal Fairy Tale. Galleria Orton, Helsinki 2017
Teoksia myytävänä / Works available
Ultramarin. Bortom Havet / Beyond the Sea. Gocart Gallery, Visby, Sweden.
Jossain muualla / Elsewhere. Kirja / book
Jossain muualla / Elsewhere. Galleria AMA, Helsinki 2015
Piirrän kartat uudelleen / Drawing Maps Anew. 2015
Think : North
The End of The End
Northern Soul: Landscapes of Longing
Liquid Spaces. Linnagalerii, Pärnu, Estonia 2015
Environmental Art in Fall, Söndre land, Norway, 2014
Kesä / Summer 2014
Maiseman kaipuu / Longing for a Landscape. Galleria Harmaja, Oulu; P-galleria, Pori
Techno Nature. Schuebbe Projects, Düsseldorf 2013
The Arctic Circle 2013
Intersezioni / Intersections. Claudia Peill and Kaisu Koivisto. Rome, 2013
Kesä / Summer 2013
Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Vaasa 2013
Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Turku, 2012
Perfect Circle. 2-channel video installation, 2011
Rakennettu, unohdettu / Built, abandoned
Urban and Forest 2011-12
Kesä / Summer 2011
Tasavallan presidentin kutsunäyttely Kultarannassa 14.6.–28.8.2011 / The President of Finland’s Invitational Exhibition at Kultaranta
Toisessa valossa / In a Different Light. Forum Box, Helsinki 2011
Hurmiollisessa tilassa, tanssiteos / In an Enchanted State
Bambiesque - Monsters and Cuties
Jalostettu laji / Cultivated Species. Tampere 2010
Index 2010
Mansikkapaikka / Strawberry Patch, Turku 2010
Richtung Norden. MAERZ, Linz
Changelings, 2009-2012
mURBAN. Artborg, Sipoo 2009
Turku Biennial 2009
Vaihdokkaita. Galleria Himmelblau, Tampere 2009
Vaihdokkaita. Galleria Harmaja, Oulu 2009
Galleria Sculptor, Helsinki 2009
Työhuoneella / At the studio 2009
Observatorio / Observatory
Vaihdokkaat 2007 - 2009
Sisäkuvia / Interiors, 2007
Planet Bread, 2007
Pintapyydyksiä / Surface Traps. Galleria Heino, Helsinki 2006
Mid-Career Retrospective, New York City, 2004
New Yorkin lehmät: lajin palauttaminen / Cows in NYC: Reintroducing the Species, 2000
Rakenteita / Structures
Tilateoksia / Installations
Piirtämisestä / On Drawings
Links
Arkisto 1 / Archive 1 2006 - 2009
Arkisto 2 / Archive 2, 1993-99
Arkisto 3 / Archive 3, 2000-05
kk-market

 
Pintapyydyksiä / Surface Traps. Galleria Heino, Helsinki 2006

www.galleriaheino.fi/index.html
www.galleriaheino.fi/index_en.html

Playmate of the Month

Teräs, nahka, puu / Steel, leather, wood 2006

120 x 88 x 75 cm
------

Ambivalentti kauneus kiinnostaa minua: samanaikainen houkuttelevuus ja vastenmielisyys, synteettinen ja orgaaninen. Haluan yhdistää teoksissani sekä järjestelmällisen rakenteen että luonnonmuotojen ja -materiaalien rönsyilevän, toisinaan ornamenttisen kuviomaailman. Kuvien kudos haastaa näkemään, tuntemaan ja ajattelemaan. Tarvitaan kuitenkin katsojan halu pysähtyä, nähdä ja reagoida teoksen herättämiin kysymyksiin.

Ambivalent beauty is of interest to me: the simultaneous attraction and repulsion, the synthetic and the organic. In my works, I wish to bring together a systematic structure and the rambling, occasionally ornamented world of natural shapes and materials. The fabric weaved by the images challenges viewers to see, feel and think. However, it takes the will of the viewer to stop and see, to react to the questions raised by the piece.
------

Sarjasta Pyydyksiä / From the series Traps

Teräs ja puu / Steel and wood; 2006

22 x 24 x 5 cm
------

Teossarjassani Pyydyksiä (teräs, puu, 2006) olen muotoillut sadoista ongenkoukuista erilaisia esineitä. Koukut kiiltävät korumaisesti, vaarallinen kauneus viekoittelee, tekee mieli koskea, vaikka ajatus ihoa uhkaavien terävien esineiden joutumisesta kaulaan, suuhun tai jalkaan kirpaisee. Teoksissa on vahvasti läsnä niiden ihoa pistävä ja kipua tuottava ominaisuus. Tämä koukkujen ominaisuus yhdistettynä erilaisten esineiden muotoihin tuo esineisiin mukanaan uusia ajatuksellisia ulottuvuuksia.

My series Traps (steel, wood, 2006) consists of various objects fashioned from hundreds of fishing hooks. The hooks glitter like jewellery, enticingly beautiful yet dangerous; you want to touch despite the sting of the idea of sharp objects piercing the skin at the neck, mouth or leg. The piercing and injuring quality of the objects is clearly present in the works. This aspect of hooks combined with the shapes of the various objects introduces new dimensions of thought.
------

Sarjasta Pyydyksiä / From the series Traps; 2006
------

Katoava valtakunta I – V / Transient Empire I - V

Pigmenttimustevedos / Pigment ink print; 2005

58 x 80 cm
------

Elämän ja kuoleman kiertokulku on osa luonnon prosessia: kaikessa elollisessa on kuoleman siemen. Tuholaisten nakertama nahka näyttää Katoava valtakunta -valokuvasarjassa kartalta, jossa maaperän eroosio rinnastuu nahan tai ihon haavoittuvaiseen pintaan. Nahka tuo mieleen memento mori -kuvaston, joka on vertauskuva elämän hetkellisyydestä. Nahka - tai iho - on myös ikään kuin vieraskirja, johon eletty elämä kirjoo merkkinsä. Ihon alla taas on toinen maailma, joka toimii lainalaisuuksiensa mukaan.

The cycle of life and death is a natural process: the seed of death lies in everything that lives. In the Transient Empire series of photographs, a pelt gnawed on by vermin resembles a map where soil erosion compares to the vulnerable surface of hide or skin. Leather brings to mind memento mori imagery, which is a symbol of the fleeting nature of life. The hide – or skin – is like a guest book where the life led makes its mark. Underneath the skin lies another world that obeys its own laws.
------


Katoava valtakunta I – V / Transient Empire I - V

Pigmenttimustevedos / Pigment ink print; 2005

58 x 80 cm
------

Esineiden tai epämiellyttävien materiaalien piinaava läsnäolo elinympäristössämme ja taiteessa kiehtoo minua loputtomasti. Esineisiin kuuluu oleellisesti materiaalintuntu, joka on tärkeä elementti teoksissani. Valokuva kuitenkin abstrahoi tätä materiaalituntua, kuten esimerkiksi eläinten nahkasta ottamissani valokuvissa.

The torturous presence of objects or unpleasant materials in our environment and in art fascinates me no end. The texture of the material is an important element in objects as well as in my work. Photographs, however, render texture abstract. This is evident in the photographs of animal skins, in which a unique texture may be formed.
------


Heiluriabstraktio / Pendulum Abstraction

Teräs, ketunhännät, moottori / Steel, fox tails, motor; 2006

120 x 170 x 20 cm
------


Syntiinlankeemus / The Fall

Teräs, hopeoitu ja sinkitty teräs, messinki, tina, kupari / Steel, silver plated and galvanized steel, brass, tin, copper; 2006

250 x 250 x 250 cm
------

 
  YLLÄPITO © Karotti Oy .:. 2006