Sisäkuvia / Interiors, 2007 Sisäkuvia. Sinebrychoffin taidemuseo, Helsinki, 1.2. – 11.3.2007
Interiors. Sinebrychoff Art Museum, Helsinki, 1 Feb – 11 March 2007
Sisäkuvia / Interiors Värivalokuva, 2004; Color photograph. 2004 -----
Teoskokonaisuuteni liiittyy näyttelyyn Naisten salonki – Naistaiteilijat 1700-luvun Euroopassa. www.sinebrychoffintaidemuseo.fi -----Kokonaisuuteeni sisältyy mm. teossarja Sisäkuvia.
Sisäkuvia / Interiors Värivalokuva, 2004; Color photograph. 2004 -----
A selection of my work is shown at the Sinebrychoff Art Museum in Helsinki, 1 Feb – 11 March 2007, commenting the exhibition Ladies´ Salon– 18th Century European Women Artists. www.sinebrychoffintaidemuseo.fi -----
Sisäkuvia / Interiors Värivalokuva, 2004; Color photograph. 2004 -----
Sarvea pidetään fallisena symbolina. Sisäkuvat tarkastelevat tätä ajatusta toisesta näkökulmasta. Sarviluun eli sarven sisuksen sisällä on verkkomainen labyrintti - salaperäinen aukko, johon katse uppoaa.
The horn is considered a phallic symbol. Interiors explores this concept from a different point of view. Inside the horn bone, the interior of the horn, there is a web-like labyrinth - a mysterious aperture that catches the eye but cannot be penetrated. -----
Sisäkuvia / Interiors Värivalokuva, 2004; Color photograph. 2004 -----
Mietin usein, millä lailla taidehistorian jatkumossa toistuvat tietyt lajityypit kuten muotokuvat, asetelmat, maisemat, henkilökuvat ja Raamatun aiheet. Uusin nykytaidekin käsittelee näitä aiheita. Vaihtuvat näkökulmat ja toteutustavat tuovat niihin oman aikamme katseen, joka tarkastelee menneiden vuosisatojen taidetta omasta perspektiivistään. Teokseni savat nyt haastavan kuvallisen suhteen naapurihuoneissa oleviin teoksiin sekä aiheensa että tekotapansa kautta.
Kimmokkeen teoskokonaisuuteni valitsemiseen sain vieraillessani Sinebrychoffin taidemuseossa. Hieronymus Franckenin (1578 - 1623) maalaus Taiteenystäviä galleriassa jäi mieleeni. Taiteilija on mahduttanut yhteen teokseen joukon taideteoksia ja muita teoksen valmistumisaikana ihmetystä ja ihastusta herättäneitä esineitä – kuin olisin huonetilassa, jossa ympärilläni on paljon tavaroita, joita en näe ellen kiertele ja mene vuoroin lähemmäksi, vuoroin kauemmaksi esillä olevista objekteista. Maalauksessa keskeiselle paikalle on kuvattu pöytä, jonka päällä on simpukoita.
Sisäkuvia–valokuvasarjani teokset (Pigmenttimustevedos, 2004) ovat vastaavalla tavalla tarkkailumme kohteena. Niissä kuvattujen sarvien sisukset kiertyvät ja jatkuvat simpukkamaisesti. Sarvea pidetään fallisena symbolina. Sisäkuvissa fallos kääntyy nurin ja osoittautuu sisäkkäin olevien tilojen jatkumoksi: sarven sisus muodostuu labyrintiksi, mustaksi suumaiseksi aukoksi joka vetää katseen puoleensa. Toisaalta, lehmän päästä repäistyn luun halkeilleet reunat ja hieman likaisen näköinen pinta jarruttavat ja häiritsevät kauniiden muotojen tarkastelua. Katsoja ei voi jäädä herkuttelemaan kauniina hohtavan helmiäisen pinnalla.
Materiaalintuntu on tärkeä elementti teoksissani. Valokuva abstrahoi materiaalituntua, varsinkin kun kuvattava kohde on suurennettu. Veistoksia ja installaatioita tehdessäni en voi olla ihailematta materiaalien kuten luiden ja muiden eläinmateriaalien yhtäaikaista kauneutta ja kauheutta. -----
Sisäkuvia / Interiors Värivalokuva, 2004; Color photograph. 2004 ----- God was Here. Teräs, puu / Steel, wood; 2007 -----
Ilmestys on nyt esillä kolmatta kertaa. Viime kesänä se oli mukana Hevosvoimaa-näyttelyssä, sijoitettuna Helsingin kaupungin taidemuseon katolle. Talvet se on ollut työhuoneellani. Työhuoneeni ei ole suuri, joten olen joutunut muutamaan kertaan pohtimaan Ilmestyksen, samoin kuin monien muidenkin teosteni kohtaloa.
Pilkkoako paloiksi, jolloin terästä voisi käyttää uusien teosten materiaaleiksi? Romuraudaksi? Museossa esillä ollessaan Ilmestys saa toviksi suojapaikan. Nykytaide on uhanalainen laji, vaikka sitä tehdäänkin koko ajan lisää. Kaiken ei tarvitsekaan kestää ja jäädä elämään omaa elämäänsä. Osa taiteesta on ja saa olllakin tämän hetken taidetta, joko pysymättömien materiaaliensa tai säilytystilojen puutteen vuoksi – tai sen vuoksi, että se on alunperin tarkoitettukin tilapäiseksi. -----
Ilmestys. Teräs, 2005 Vision. Steel, 2005 -----
Sisäkuvia-sarjan valokuvat asettuvat taulumaisena luontevaksi jatkumoksi esilläolevien maalausten joukkoon. Sisäkuvien kontrastiksi halusin esille myös jotain, joka ei sujahda seinälle vaan on kokonsa ja materiaalinsa puolesta kuin väärässä paikassa. Hevosen kokoinen, teräksinen Ilmestys (2005) täyttää nämä ehdot. Se ei mahdu erkkeriin; sen pinta on uljaasti ruostunutta terästä, joka on vahvasti kontrastinen suhteessa museon näyttelytilojen pintamateriaaleihin, taideteoksiin ja muihin esineisiin. Toisaalta, hevonen on klassinen aihe kuvataiteessa. -----
Ilmestys. Teräs, 2005 Vision. Steel, 2005 ----- |