Kaisu Koivisto
weblog

 
 
to mainpage

Uutta / News 2017-2018
Der lieben Mutter [volkskunst] Axel Obiger, Berlin
Viterbo - Miltä keskiaika näyttää nyt?
Porvoo Triennial, Porvoo
A Clear Day. Nääs slott, Lerum, Sweden
Hiilisatu / Coal Fairy Tale. Galleria Orton, Helsinki 2017
Teoksia myytävänä / Works available
Ultramarin. Bortom Havet / Beyond the Sea. Gocart Gallery, Visby, Sweden.
Jossain muualla / Elsewhere. Kirja / book
Jossain muualla / Elsewhere. Galleria AMA, Helsinki 2015
Piirrän kartat uudelleen / Drawing Maps Anew. 2015
Think : North
The End of The End
Northern Soul: Landscapes of Longing
Liquid Spaces. Linnagalerii, Pärnu, Estonia 2015
Environmental Art in Fall, Söndre land, Norway, 2014
Kesä / Summer 2014
Maiseman kaipuu / Longing for a Landscape. Galleria Harmaja, Oulu; P-galleria, Pori
Techno Nature. Schuebbe Projects, Düsseldorf 2013
The Arctic Circle 2013
Intersezioni / Intersections. Claudia Peill and Kaisu Koivisto. Rome, 2013
Kesä / Summer 2013
Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Vaasa 2013
Äänekäs hiljaisuus / Loud Silence. Turku, 2012
Perfect Circle. 2-channel video installation, 2011
Rakennettu, unohdettu / Built, abandoned
Urban and Forest 2011-12
Kesä / Summer 2011
Tasavallan presidentin kutsunäyttely Kultarannassa 14.6.–28.8.2011 / The President of Finland’s Invitational Exhibition at Kultaranta
Toisessa valossa / In a Different Light. Forum Box, Helsinki 2011
Hurmiollisessa tilassa, tanssiteos / In an Enchanted State
Bambiesque - Monsters and Cuties
Jalostettu laji / Cultivated Species. Tampere 2010
Index 2010
Mansikkapaikka / Strawberry Patch, Turku 2010
Richtung Norden. MAERZ, Linz
Changelings, 2009-2012
mURBAN. Artborg, Sipoo 2009
Turku Biennial 2009
Vaihdokkaita. Galleria Himmelblau, Tampere 2009
Vaihdokkaita. Galleria Harmaja, Oulu 2009
Galleria Sculptor, Helsinki 2009
Työhuoneella / At the studio 2009
Observatorio / Observatory
Vaihdokkaat 2007 - 2009
Sisäkuvia / Interiors, 2007
Planet Bread, 2007
Pintapyydyksiä / Surface Traps. Galleria Heino, Helsinki 2006
Mid-Career Retrospective, New York City, 2004
New Yorkin lehmät: lajin palauttaminen / Cows in NYC: Reintroducing the Species, 2000
Rakenteita / Structures
Tilateoksia / Installations
Piirtämisestä / On Drawings
Links
Arkisto 1 / Archive 1 2006 - 2009
Arkisto 2 / Archive 2, 1993-99
Arkisto 3 / Archive 3, 2000-05
kk-market

 
Galleria Sculptor, Helsinki 2009

Äärellinen, ääretön / Finiteness, Infiniteness

Teräs, nahka / steel, leather, 2009

210 x 210 x 140 cm

Northern Leatherman (detail)

Teräs, lammasturkis, kangas, muovi / Steel, sheepskin, cloth, plastic, 2009

81 x 33 x 15 cm

Northern Leatherman

Teräs, lammasturkis, kangas, muovi / Steel, sheepskin, cloth, plastic, 2009

81 x 33 x 15 cm

Rock Leatherman

Teräs, nahka, kangas, muovi/ Steel, leather, cloth, plastic. 2009

69 x 30 x 14 cm

-----

Muukalaisia kultakaudessa

Teokseni jakautuvat kahteen ryhmään sekä materiaaliensa että toteutuksensa suhteen: teräkseen ja nahkaan. Kierrätyskeskuksesta hankkimiini rikkinäisiin nahkatakkeihin tiivistyvät eletyn elämän merkit: kuluminen, naarmut, hiki ja lika. Teräs puolestaan rinnastuu rakennetussa ympäristössä oleviin rakennelmiin, pieniin ja suuriin.

Hankkiessani terästä teoksiini joitakin kertoja vuoden sisällä havaitsin sen hinnan nousseen rajusti. Sekä Observatorio - että Kultakausi – installaatioiden metalliosat on pintakäsitelty samoilla teollisilla menetelmillä kuin arjessa käyttämämme hyödykkeet: ne on sähkösinkitty tai niklattu. Teräs on tämän ajan kulta.

Observatorio on ollut esillä metsässä eli Kivinokka 2008 –ympäristötaidenäyttelyssä, Helsingin Herttoniemessä. Se ei ole kuitenkaan leimallisesti paikkasidonnainen teos. Pikemminkin se on paikkamukautuvainen teos: erilaisissa paikoissa sijaitessaan kunkin esityspaikan erityispiirteet sulautuvat vahvasti osaksi verkkomaista teosta. Metsässä teoksen sienenkaltainen muoto rinnastuu luonnonilmiöihin ja –muotoihin, vaikka teoksen materiaali, sähkösinkitty teräs ja piirustusmainen muoto saavat sen näyttämään metsään soluttautuneelta muukalaiselta. Rakennetussa ympäristössä teos suhteutuu arkkitehtonisiin rakenteisiin ja muotoihin.

Työskentelyni lähtökohtana on usein urbaani ympäristö ja siinä tapahtuvat muutokset. Mukana on aina ihmisen mittakaava, joko konkreettisesti kolmiulotteisen teoksen kokona tai valokuviini sisältyvissä viitteissä ihmisen toiminnan läsnäolosta. Katsommeko luontoa rakennetun ympäristön kautta vai tarkastelemmeko rakennettua ympäristöä luonnon kautta? Visuaalisessa kulttuurissa puhutaan paljon katseesta, katsomisesta ja katseen vallasta. Katseen problematiikka palautui vahvasti mieleeni tehdessäni ihmishahmoja muistuttavia Leatherman –teossarjan teoksia, jotka ”katsovat” katsojaa. Leatherman–sarjassa mittakaava on tosin pienennetty, nukkemainen. Mittakaavan muuttaminen – ihmisfiguurin pienentäminen tai sienen muotoisen konstruktion suurentaminen - tekee teoksesta kuvan tai esityksen; se luo etäisyyden katsojan ja teoksen välille.

Rock Leatherman (detail)

Teräs, nahka, kangas, muovi/ Steel, leather, cloth, plastic. 2009

69 x 30 x 14 cm

Poor Leatherman

Teräs, nahka, kangas, lasi / Steel, leather, cloth, glass. 2009

75 x 25 x 23 cm

Blue Leatherman

Teräs, nahka, kangas, muovi. 2009

77 x 27 x 13 cm

Observatorio / Observatory

Sähkösinkitty teräs / Electro-zinc plated steel 2008

210 x 210 x 250 cm

Observatorio / Observatory

Sähkösinkitty teräs / Electro-zinc plated steel 2008

210 x 210 x 250 cm

Kultakausi / Golden age

Sähkösinkitty ja nikkelöity teräs teräs / Electro-zinc and nickel plated steel, 2008.

Kultakausi / Golden age (detail)

Sähkösinkitty ja nikkelöity teräs teräs / Electro-zinc and nickel plated steel, 2008.

Observatorio / Observatory (detail)

Sähkösinkitty teräs / Electro-zinc plated steel 2008

210 x 210 x 250 cm


Observatorio / Observatory (detail)

Sähkösinkitty teräs / Electro-zinc plated steel 2008

210 x 210 x 250 cm


 
  YLLÄPITO © Karotti Oy .:. 2006